Prečo by seniori mali cvičiť

Procesy starnutia možno významne ovplyvniť nielen správnou výživou, sociálnym kontaktom, psychickou aktivitou, ale aj primeraným fyzickým cvičením.

Vhodnými cvikmi a pohybovou aktivitou je možné zdravotným problémom predchádzať, prípadne zabrániť ich rozvoju. Dôležité je však poznať a rešpektovať riziká súvisiace s vekom a zdravotným stavom. K odporúčaným vyšetreniam u seniorov patria preto vyšetria srdcovo-cievneho systému, pohybového aparátu, očné vyšetrenie a neurologické vyšetrenie.

Dobrým predpokladom k cvičeniu a fyzickej aktivite sú pohybové schopnosti a fungujúca motorika. Sú geneticky podmienené, ale trénovateľné. Keď sa starší človek začína cítiť slabý a neistý, čoraz menej sa pohybuje.

Aký to má následok?

Napríklad úbytok svalovej hmoty, sily a nedostatočné dráždenie vnútorného rovnovážneho aparátu. Úbytok svalovej hmoty môže viesť napríklad k poruchám chôdze, k skráteniu dĺžky kroku, k zhoršeniu chôdze po schodoch alebo k zníženej pohyblivosti. To všetko ovplyvňuje aj kosti a kĺby. Nedostatočné dráždenie vnútorného rovnovážneho aparátu vedie napríklad k neistej chôdzi, človek začína strácať rovnováhu, klesá koordinácia pohybov, prípadne padá. Aby sme tomu predišli, je potrebné aj vo vyššom veku vykonávať primerané fyzické cvičenie, ktoré udržiava svalovú hmotu a zároveň stimuluje vnútorný rovnovážny aparát. Bez toho to nejde.

Nikdy nie je neskoro a aj vo vyššom veku sa dá vykonávať fyzická aktivita aj pri rôznych obmedzeniach (sedenie, ležanie) alebo chorobách. Určitý stupeň telesného zaťaženia a pravidelná pohybová aktivita minimálne strednej intenzity udržujú aktívny spôsob života u seniorov. Preto je lepšia aj malá pohybová aktivita, než žiadna. Veľmi dôležité je pri tom povzbudenie a podpora zo strany rodiny a priateľov.

Pri obmedzeniach vo vyššom veku je vhodné myslieť aj na pomôcky, ktoré pomôžu a podporia cvičenie a fyzickú aktivitu. Dobrými pomocníkmi môžu byť stimulačné, rehabilitačné a masážne pomôcky ako napríklad:

  • Mini bicykel (pre sediacich aj ležiacich): na posilňovanie svalovej hmoty
  • iplikátor (rôzne druhy, pre sediacich aj ležiacich): na stimuláciu a zosilnenie mikrocirkulácie, uvoľnenie svalových štruktúr, aktivizáciu lymfatického a krvného obehu
  • masážny klin na chodidlá: stimulácia a reflexná masáž chodidiel
  • masážna rohož: stimulácia svalov chrbta, chodidiel ale aj ďalších svalov a ich prekrvenia  
  • masážny guľôčkový pás: zvýšené prekrvenie z dôvodu jednostrannej námahy, po úraze alebo pri rehabilitačnom cvičení
  • posilňovací krúžok/ježko (hladký alebo s výstupkami): posilňovanie a stimulácia svalov rúk, nôh
  • masážny valček: relaxácia svalov, rehabilitácia, masáž tela, rúk, nôh, uvoľnenie a zníženie napätie, zlepšenie koordinácie
  • nafukovací vankúš/klin na sedenie a cvičenie: na stimuláciu, posilňovanie a rehabilitáciu.

 

PharmDr. Adela Čorejová, PhD.

 

 

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie